دستورالعمل ای اف تی ( مراحل کار در ای اف تی)

مراحل کار در ای اف تی 5 مرحله است که به دستورالعمل ای اف تی هم شهرت دارد و دستورالعمل ای اف تی مساوی با مراحل کار در ای اف تی میباشد.

مرحله اول : شناسایی مشکل

در این مرحله مشکلی که قصد دارید به کمک ای اف تی حل کنید را مشخص کنید. انجام ضربات بدون در نظر گرفتن مشکل خاص هم تاثیرگذار میباشد، اما با شناسایی مشکل میتوانید در بازه زمانی کمتر نتایج بهتری به دست آورید.

اگر توانایی شناسایی مشکلات را ندارید میتوانید از سوالات زیر استفاده کنید.

  • هدف شما از یادگیری ای اف تی چیست؟
  • چه موضوعی در زندگی شما را آزار میدهد و دوست دارید که از زندگی شما حذف شود؟
  • چه هدفی فکر شما رو به خود مشغول کرده که فکر میکنید توانایی به دست اوردنش را ندارید؟

مرحله دوم : ارزیابی شدت

ارزیابی شدت عبارت است از میزان درد یا ناراحتی شما از مشکل که باید بین 0 تا 10 باشد.  اگر میزان درد یا ناراحتی از مشکل به گونه ای است که در حال گریه کردن هستید یعنی شدت مشکل شما 10 میباشد.

و هر چه میزان درد و ناراحتی شما از مشکل کمتر شود عددی که به عنوان شدت در نظر گرفته میشود نیز کمتر خواهد بود، تا جایی که شدت به 0 یا 1 میرسد. شدت صفر یعنی مشکل برای شما درد ندارد و شما را ناراحت نمیکند.

 توجه: برای شدت دادن به مشکل اولین عددی که به ذهنتان میرسد یادداشت کرده و وسواس به خرج ندهید.  اگر به هر دلیل موفق به ارزیابی شدت مشکل نشدید، میتوانید حالات جسمانی که در زمان مشکل در شما بروز میکند را یادداشت و به عنوان شدت مشکل در نظر بگیرید.

هدف از ارزیابی مشکل چیست؟

ارزیابی شدت مشکل، روند پیشرفت کار را در زمان انجام ای اف تی به ما نشان میدهد و انجام ضربات را باید تا رسیدن شدت مشکل به صفر ادامه داد.

مرحله سوم : جمله تصحیح

جمله تصحیح از دو بخش تشکیل میشود که در بخش اول به مشکل اشاره میکنیم و در بخش دوم از پذیرش خود صحبت میکنیم.

مثال: با وجود اینکه سردرد دارم اما عمیقا و کاملا خودم را دوست دارم و می پذیرم.

مرحله چهارم : انجام ضربات

نقطه کاراته: بر روی نقطه کاراته ضربه می زنیم و جمله تصحیح را 3 بار با خودمان تکرار میکنیم.

فرق سر: سر درد دارم

 ابتدای ابرو: سر درد دارم

انتهای ابرو: سر درد دارم

زیر چشم: سر درد دارم

زیر بینی: سر درد دارم

زیر لب: سر درد دارم

 ترقوه: سر درد دارم

 زیر بغل: سر درد دارم

توجه: زمانیکه به نقطه زیر بغل رسیدیم اصطلاحا یک دور ای اف تی به پایان رسیده و برای انجام دور بعدی نیازی به تکرار جمله تصحیح و ضربه بر روی نقطه کاراته نیست و مجددا میتوانیم از فرق سر شروع به انجام ضربات کنیم.

 مرحله پنجم: ارزیابی مجدد مشکل

در این مرحله مجددا مشکل را مورد ارزیابی قرار میدهیم تا روند پیشرفت کار را بعد از یک دور ای اف تی بررسی کنیم.  پس از اریابی مجدد مشکل ، اگر شدت صفر  بود یعنی اینکه مشکل شما حل شده و نیازی به انجام مجدد ضربات نیست و اگر شدت بیشتر از صفر بود یعنی مشکل همچنان وجود دارد و باید مجداد ضربات را انجام و این کار را تا زمانیکه شدت مشکل به صفر برسد باید ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *